Åpent brev til Skeiv Verden og innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug.

13.04.2017

Jeg skriver dette brevet så alle kan lese det. Jeg gjør det fordi jeg mener det er eneste måte å få fortalt historien om de to muslimene som lot som de var homofile for å få opphold i Norge. De misbrukte min og Skeiv Verdens tillit. Jeg har forøskt å snakke med Skeiv Verden om dette, men mitt inntrykk er at de ikke  at saken kommer ut i offentligheten. Men det vil jeg, for dette må ikke gjenta seg.

I dette brevet vil jeg, Kaltham Alexander Lie, fortelle om en kontroversiell sak med høy viktighetsgrad. Jeg har tenkt på denne saken i over to år, og det har til tider ødelagt min nattesøvn. Jeg har forsøkt å legge dette til side, men har funnet ut at jeg må fortelle det norske samfunnet om denne saken. Jeg tar ansvar for hvert ord jeg skriver i dette brevet,. Jeg har alltid satt sannhet og rettferdighet foran alt annet i mitt liv. Ingen bør få lov til å misbruke et ærlig å seriøst engasjement.

Det var ikke for moro skyld jeg stod frem som homofil muslim i offentligheten i 2007. Ei heller for å bli populær eller kjent. Mitt mål var å sette homofile muslimers sak på dagsorden og bekjempe den brutaliteten muslimske samfunn her i Norge utviser overfor homofile.

Den tyrkisk-norske filmskaperen Nefise Özkal Lorentzen vet hvorfor jeg har satt mitt liv på spill siden jeg kom til Norge i 1992 som flyktning. Hun tok meg med i sin dokumentarfilm, Gender Me. Også hun ville skape debatt og få norske politikeres oppmerksomhet rundt dette viktige og vanskelige temaet.

I 2007 fremstilte en stor arabisk avis som heter Gaza meg som en farlig kriminell. Gazas journalister fortalte mye usant og stygt om meg, selv om de ikke visste hvem jeg er. Årsaken til at Gaza gikk til aksjon mot meg var at jeg fikk anerkjennelse ved at kronprinsparet Mette-Marit og Haakon inviterte meg til middag på Skaugum.

Jeg har hele tiden konfrontert de som sier at vi homofile er syke og må behandles, eller at homofili er Allahs/Guds forbannelse. Jeg tåler motstand, men reagerer selvfølgelig på trakassering på grunn av min legning. Respekt for homofile er en sak verdt å kjempe for, og jeg angrer absolutt ikke på at jeg har brukt mye av livet mitt på denne kampen.


Nå vil jeg fortelle om to " homofile" muslimer fra Irak som ba meg om hjelp.

Jeg og andre menneskerettighetsforkjempere engasjerte oss sterkt i deres sak. De fikk vår tillit, men det har nå vist seg at de misbrukte den. 

I juni i 2010 ble jeg oppringt av den daværende lederen i Skeiv Verden, Eirik St Florian Roan. Han ba meg å komme med en gang. Jeg pleide å gjøre det hver gang han gjorde dette, for jeg visste at det var alvor. På kontoret satt en hjelpeløs homofil muslim i dyp fortvilelse. Han skalv av redsel og fortalte at han trengte hjelp. Hans mannlige kjæreste var ikke med. Jeg forstod hans språk, og han åpnet seg for meg.

Mannen fortalte meg om hvordan han og hans kjæreste hadde det i Irak og hvordan de hadde det her i Norge på asylmottaket. Det var en veldig vond, trist, hjerteskjærende og meget alvorlig historie han fortalte meg. Han fortalte at det var blitt umulig å være på asylmottaket fordi folk hadde begynt å legge merke til at han og kjæresten var mer enn bare venner. Vi er redde, sa han til meg.

Jeg tok det han fortalte på alvor og kontaktet folk som jeg visste ville stiller opp. De har alltid stilt opp for folk som trenger hjelp og støtte. Både våre norske homofile venner og andre homofile muslimer var med på å skape et trygt og trivelig klima for det fortvilte paret. Vi samlet inn penger, ga dem mat, tobakk, klær, sko og et sted å være. Vi gjennomførte aksjoner for dem og fulgte dem til advokatkontorer, lege, sykehus, tolker, UDI og politiet. Vi var sammen med dem dag og natt for å vise dem at de er ikke alene i en urettferdig verden.

De fortalte at deres familie og klan truet dem på livet på grunn av deres homofile legning. Til tross for detaljerte spørsmål som skulle avdekke om de snakket sant, stod de på sitt og bedyret at de virkelig var truet på livet. De fortalte at UDI ikke trodde på deres historier og ga dem avslag på avslag. De innrømmet etter hvert at de oppholdt seg ulovlig her i Norge og at de kunne bli sendt tilbake til Irak når som helst.

Så mange som hjalp til. Jeg var en av de som åpnet mitt hjem for dem. Jeg tok opp et lån for å hjelpe dem. Vi slo ring rundt dem. Den saken som jeg har risikert mitt liv for i Irak, var like viktig for meg i Norge. Jeg ville at de skulle oppleve et samfunn som var annerledes enn det vi kom fra.

Alle mediene støttet oss med kronikker, innlegg og artikler. Organisasjoner for homofile klaget på UDI og politiet, som ville sende de to til Irak. Etter ett år fikk vi gjennomslag og de to fikk beskyttelse på grunn av deres homofile legning. Bydelen ordnet dem leilighet og NAV bidro med hjelp. Så fort dette var i orden, trakk de seg unna de som hadde hjulpet dem.

I ettertid har det vist seg at UDI faktisk hadde rett. Jeg prøvde lenge å benekte dette, men det ble etter hvert umulig å flykte fra virkeligheten og sannheten som kom frem. Jeg ble så utrolig forbannet, sint, frustrert, og lei meg.

Ødelegger for homofile muslimer. Disse to mennene, bør straffes. Jeg sier høyt og tydelig at disse to falske homofile muslimene har misbrukt min og samfunnets tillit - og vår vennlighet. De gav blaffen i Islams ære, familiens ære, den arabiske kulturs ære, og de gjorde meg til en kjeltring i menneskerettighetenes navn. Og verst av alt: De ødelegger for de uskyldige som virkelig trenger vår hjelp.

Ingen burde ødelegge for de homofile muslimene som virkelig har behov for beskyttelse, for de som virkelig risikerer å bli drept på grunn av sin homofile legning der de kommer fra.

Kampen for homofiles rettigheter er utrolig viktig. Jeg mener at alle homofile muslimer bør bekjempe de holdninger som driver mennesker på flukt. Slike holdninger som fremmes i moskeer, av Imamer og religiøse ledere, som brutalt rammer oss homofile muslimer. De to mennenes handlinger er særlig alvorlig fordi de misbrukte min og Skeiv Verden sin tillit -og brukte våre ressurser. Vi kunne brukt de ressursene på homofile som flyktet fra trusler om drap og brutalitet.De to falske homofile muslimene gikk langt for å lure oss. De praktiserte sin "legning" og gjorde alt for å få bli i Norge. De spilte teater. Det kan være at de var desperate, men jeg har i ettertid fått vite at de hele tiden har hatt kontakt med sine familier i Irak - som de påsto at de hadde flyktet fra. Etter en stund fikk vi vita at de bodde hver for seg, og at de hadde kontakt med vanlige muslimer og de religiøse miljøene.

En av dem har giftet seg med en kvinne som hans familie sendt til han fra Irak. Han bosatte kvinnen i Danmark slik at hun ikke skal oppdage at han fikk asyl på grunn av hans påståtte homofile legning. Kvinnen besøkte ham i Norge, og deretter reiste han til Danmark der de giftet seg. Ett år seinere ga hun ham en sønn, og de har bestemt seg for å flytte til England.

Vi homofile muslimer er nødt til å slå ned på urettferdigheter uansett hvem som begår uretten, hvis ikke misbruker vi den tilliten vi har fått og da kommer ingen til å stole på oss i lengden.

Har vi ikke plikt til å si fra? La oss redde de som har rett på asyl. La oss ta vare på den tilliten samfunnet har gitt oss. Vi skal hjelpe de homofile flyktningene som kommer til Norge. Det er Skeiv Verdens oppdrag. Men når Skeiv Verden lar vær å snakke med myndighetene om de to falske homofile muslimene bryter de tilliten de er gitt. Det er alvorlig.

En klar beskjed til UDI. Husk at de aller fleste er ærlige. Det finnes mange homofile muslimer som er i nød og som trenger en rettferdig behandling av asylsøknaden de sender inn. De må ikke sviktes på grunn av at det finnes uærlige, og moralløse mennesker.

Kaltham Alexander Lie

© 2017 Muslim i Norge. Alle rettigheter forbeholdt.
Drevet av Webnode
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang