Som støttespiller for Skeiv verden har konvertitten Maryam Trine Skogen anklaget meg for å ødelegge for Islam(i et privat brev på facebook)

29.06.2017


Hun kan ikke ta mer feil.


Det er kjempehyggelig at Skogen som muslim har støttet meg og mine rettigheter som homofil muslim- og jeg takker henne så inderlig for støtten. Det stemmer at flere muslimer har støttet meg før og etter jeg sto frem som homofil. Men saken handler ikke om enkelte muslimers støtte til meg, men om et generelt svik.
I Skogens private brev til meg anklager hun meg for å ha forkastet Islam. Jeg finner det ganske provoserende. Skogen definerer ikke hvorvidt jeg er muslim eller ikke. Hun definerer heller ikke hva slags muslim jeg er. Å være muslim betyr for meg å være en fredelig person i takt med menneskerettigheter. Ut i fra mine erfaringer som homofil muslim har jeg dessverre erfart det motsatte fra en del andre muslimer. Islam for meg betyr å avstå fra vold og ha fred. Så jeg skjønner ikke helt hva hun prøver å belære meg om. Hun forundrer seg over min kronikk i Nettavisen den 27.06.2017 hvor jeg forteller om urettferdighet og oppfordring til  vold beskrevet i Koranen. Har hun ikke lest Koranen nøye?


Frihet, menneskerettigheter, menneskeverd, kvinner rettigheter, barns rettigheter er noe jeg setter over Sharia lovgiving og Guds lover. Når hun anklager meg for å tolke Lots folkets historie i forbindelse med homofili i Koranen på en måte som kolliderer med homofiles rettigheter, tar hun innmari feil. Lots historie er for min del en slags eventyrfortelling, og ikke livets veiledning. Mens Skogen mener at dette må tolkes på en «fredelig måte» for å beskytte homofile! Dessverre er hatet mot homofile i Islam ofte begrunnet nettopp med Lots historie i Koranen. Hennes argument viser hvordan en rigid religiøs hjerne fungerer. Man skal med lys og lykte finne tekster i Koranen for så tolke dem på en god fredelig måte. Hun tror på Lots historie, slik en god del muslimer gjør det, bare at hun tolker det fredelig.
En del muslimer vet ikke engang hvem Lot er. Lot var en profet og Abraham var hans onkel. Lot var et menneske.


I den konservative tolkningen av Islam som forskyndes i moskeer sidestilles Lot med noe forkastelig som «Lavat» altså sex mellom to menn. Mange millioner muslimer vet ikke engang at Lot var en profet.
Min henvisning til ISIS var at de bruker en voldelig tolkning av islamske tekster. Det er kunnskapsløs og historieløs å gå til forsvar av Islam som kun kilde til kjærlighet, samtidig som de voldelige versene ISIS bruker er de samme versene som står i Koranen og er en del av Islams historie.


Det er flott at Mariam har konvertert til Islam og står for gode verdier men hun er ikke representativ for alle muslimer. Hun er heller ikke noe imam eller har autoritet innen islam. Hun pleier å generalisere mye og late til å tro at alle muslimer er som henne. Det er de ikke. Jeg finner det ganske respektløs at hun skal fortelle meg om min religion og hvordan min religion blir praktisert når jeg har vært muslim hele livet og levd en god del av mitt liv i muslimske land
Det er provoserende at hun synes bare fordi hun har konvertert til Islam, er Islam full av fred og kjærlighet slik hun vil ha det.  Islam er en religion med mye blod og sverd i sin historie. 


I mitt eget land Irak må en del kristne og jøder konvertere til Islam for å berge livene sine fra ISIS, eller de må betale Jaziah for å bli akseptert som annenrangsborgere. Mange kristne har rømt landet, ikke fordi ISIS driver med barbari der nede, men også fordi vanlige muslimer truer dem.
Det er flott at Skogen feirer Eid. Personlig har jeg ikke feiret Eid siden Iran- Irak krigen da jeg oppdaget det voldelige og uholdbare som ble utført i Islams navn. Folk dødde av krig og sult, kvinner ble mishandlet etter Sharialoven og barn ble sviktet fordi de ikke hadde rettigheter. Disse er ting jeg har sett med egne øyne.

Skogen påstår at jeg skal skille mellom muslimer og Islam! Mange muslimer har skilt seg fra Islam, de har skilt seg før Skogen ble født og de fortsetter å gjøre det, men er ikke åpne om det av frykt for å bli drept. Jeg ble født i 1956 og allerede da jeg var ti år, var det mange i min egen familie og slektninger som ikke var troende.
At Skogen er  moskegående muslim, er hennes valg. Gudsjelov lever vi i et fritt og fredelig land Skogen som kvinne står ftitt til å gjøre som hun vil. Men prøv deg et år i Irak Skogen! Se hvor frie kvinner er i muslimske land. Skogen anklager meg for å se på eks-muslimer som mine venner, som om dette er noe dårlig. Eks-muslimer er likeverdige mennesker som muslimer i mine øyne, og jeg elsker alle så lenge de ikke skader noen. Om skogen fordømmer eks- mulimer er det hennes problem.
Hun mener de har forlatt troen, men glemmer at de har faktisk tro på menneskerettigheter, vennskap og kjærlighet og er villige til å forsvare meg og slike som meg i menneskerettighetens navn, noe som dessverre og etter min erfaring ikke alltid gjelder for de som følger Allah og kun Allah.

Sara Azmeh Rasmussen, Shakeel Rehman og Shabana Rehman Gaarder er et par eksempler på mennesker som har støttet meg og at jeg skal få leve som en fri homofil mann. For meg er de mennesker uansett om de tror eller ikke.
Skogen må gjerne holde seg til teologiske åpenbaringer, men vi andre tror også på det humane og på menneskenes evne til godhet.


Skogen sier at jeg er velkommen til å gå til moskéen, men jeg spør henne, er imamene villig til å snakke høyt om nestekjærlighet til homofile muslimer i de moskeene hun går i? Finnes det noe ledende autoritære muslimske instanser i Norge som gjør det? For kritikken min dreier seg nettopp om dette.
Skogen mener også at jeg må samarbeide med Skeiv Verden når jeg vet at organisasjonen har medlemmer som har vist sympati  med ekstreme hatefulle organisasjoner som IslamNet. Dette har jeg skrevet om før på min blogg. 

Skeiv Verden fører en altfor Islamvennlig linje til at jeg kan være del av den organisasjonen. Å støtte Niqab er et eksempel.Homofile muslimer er blitt kalt for horer av andre i orgnisasjonen som har vist sympati for religiøs radikale miljøers synspunkter. Både jeg og Skeiv Verdens ledelse var vitne til det.


 Jeg mener Skeiv Verden ikke skaper et trygt fellesskap for oss islamkritiske homofile. Jeg er et menneske som reagerer mot urettferdighet og som homofil trenger jeg ikke å bli belært om mine erfaringer.

Jeg kan ta mine lesere med til en tid full av vonde minner, voldtekt, trakassering, mobbing, drap, trusler, vold, fengsling, tortur og ydmykelse. Den tida er en del av meg ogine erfaringer. Jeg tåler smerte, men jeg tåler ikke urettferdighet. En gang   mente Skogen at eks-muslimer var som en kald vind som strøk over Norge. Hvorfor har Skogen behov for å generalisere og late som alt er bra med muslimer? Det er deler ved den religiøse tenkningen som trenger reform. 

Jeg har ikke forlatt islam og jeg har en Gud, Allah, som har vært med meg hele veien. Jeg er heller ikke vantro og jeg nekter å bli definert av Skogen. Eks-muslimer er heller ikke mine fiender, de er mine venner og er folk jeg respekterer. Jeg og Skogen er uenige - det er alt. 

Vantro er et skjellsord og et nedverdigende uttrykk jeg reagerer på. Å definere folk som vantro er å frata de respekt og verdighet. Jeg håper Skogen tar avstand fra bruken av begrepet vantro, gjør du det Skogen? 

Til slutt vil jeg oppfrodre Skogen til å finne slangen isin tro og drepe den for evig. Jeg har tatt i mot millioner av kuler i min kamp for menneskerettigheter og det betyr at jeg på grunn av mine erfaringer nekter å tro at alle muslimer stort sett har et avslappet forhold til homofili slik Skogen påstår. 

Min gode muslimske venninne er et godt eksempel. Hun blir stadig trakassert, fordi hun har skiftet kjønn. Natt til torsdag 22.06,2017 ble hun slått ned og sparket på et utested fordi hun har byttet skjønn, har arabisk utseende og er frigjort.

Jeg støtter ikke Skeiv Verden og jeg trenger ikke Skogen å fortelle meg om hvordan jeg skal leve mitt liv og hvem jeg skal støtte eller ikke støtte. Når representanter fra Skeiv verden demonstrerer foran Frankrikes ambassade i forsvar av Niqab og i protest av Niqab forbud, da bør man tenke over hva slags verdier organisasjonen står for. 

Ja til livet, frihet og kjærlighet. Nei til religiøse plagånder som hevder koranen, bibelen, islam eller kristendommen er veien. La oss bygge broer ikke enda flere religiøse rom der folk slår hverandre i hodet med koranen  og bibelen.

© 2017 Muslim i Norge. Alle rettigheter forbeholdt.
Drevet av Webnode
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang