HVA SKJER MED NORGES HOMOBEVEGELSE?

06.05.2017


Angående debatt omkring Islam og seksuell legning.


Min hverdag

Hver morgen følger jeg med på nyhetene på BBC NewS, CNN, NRK, TV2, Al Jazeera og nettavisene.

6. november 2016 startet jeg dagen med å lese Dagbladet. Plutselig ser jeg et bilde av Islam Net sin leder Fahad Qureshi under tittelen Jeg er homofil, muslim - og liker Islam Net, og jeg sa stille til meg selv: "Allah/Gud hjelp oss, jeg håper at dagen min ikke blir ødelagt. Jeg trengte ikke lese mer enn et par avsnitt før hjertet hamret og pulsen gikk bananas. 

Her er utdrag fra artikkelen:

" I en debatt i «Underhuset» på TV2 beskylder Nora Mehsen, leder for Skeiv Verden, Fahad Qureshi og Islam Net for å ha en undertrykkende og førdømmende holdning til homofile. Jeg er homofil, muslim og har hatt kontakt med Qureshi. Han er ikke fordømmende og undertrykkende, tvert i mot. ""Jeg er en ung muslim som er tiltrukket av det samme kjønn. Jeg er dermed både homofil og muslim - selv om jeg er inneforstått med at islam foreskriver utfoldelse av kjærlighet å holdes innenfor rammene av et ekteskap mellom to av motsatt kjønn".

"Koranen, profeten Muhammed (fred være med ham) og islams lov er klar på dette punktet, og muslimer har i all tid vært enige om det. Man kan gjerne ønske at det var annerledes, og til og med påstå at det er slik i min tolkning av islam, men det blir som å påstå at f.eks. norsk lov tillater polygame ekteskap i «min tolkning av den norske lov. Det er og forblir ønsketenking for den det måtte gjelde, og det vil juristene kunne bekrefte, både i eksemplet om homofili i islamsk lov og polygami i norsk lov".

"Det betyr likevel ikke at islam fordømmer homofile, det er slettes ikke tilfellet! Kaltham Alexander Lie forteller oss i kjølvannet av TV2-debatten at vi ikke bor i en muslimsk stat, som for så vidt er riktig. Men vi bor i et land hvor vi har lov til å velge hva man vil tro på. Jeg forstår at du, Kaltham, har hatt en tøff oppvekst i ditt hjemland, men du kan ikke generalisere praktiserende muslimer basert på din individuelle erfaring. Det er dessverre slik at mange mennesker blander kultur og egne meninger inn i islam, og det er dette du har blitt et offer for, og noe du for så vidt selv også gjør når du sier at islam tillater homofil praksis" .

Jeg ble sjokkert og fant ut at måtte svare den homofile muslim Islam Net-slaven. For dette handler om en homofil muslim som sympatiserer med- og er knyttet til Islam Net. Han tror på ramme alvor at Islam Net er hans familie. Han føler seg trygg i Islam Net sin homofiendtlige armer.

"Du sier du blir fortvilet når homofile muslimer i Norge nektes godkjenning av Islam Net, moskeer og imamer. La oss ikke blande kortene: Det er forskjell på en person som ønsker aksept for å synde og en som ønsker aksept for å være den han er, og ønsker støtte til å holde seg unna synd. Om f.eks. en tyv hadde ønsket politiets aksept for å stjele ville han ikke ha fått det, noen sinne! Men hadde han søkt om politiets støtte til å holde seg unna å stjele, ville de tatt ham imot med åpne armer."

Jeg tok kontakt med daværende Skeiv Verden leder Nora Mehsen med en gang- og vi pratet i mange timer om artikkelen. Etter praten ba jeg Mehsen om å svare Qureshi. Jeg sa også at jeg selv ville skrive et svar. Mehsen sa til meg at hun skulle sende en tekst til Dagbladet så raskt som mulig. Senere samme dag ringte Mehsen meg og lurte på om hun kunne lese min artikkel før jeg sendte den. Hun virket nervøs. Jeg sendte artikkelen jeg hadde skrevet til Mehsen som svarte at artikkelen var veldig godt skrevet. Stå på sa hun til meg!

Noen timer etterpå sendte Mehsen meg en tekstmelding der hun spurte om hun kunne signere min artikkel med sitt navn og som leder av Skeiv Verden. Jeg svarte selvsagt, hvorfor ikke, men jeg mente det egentlig ikke. Det var jo min artikkel, ikke hennes!

Jeg bestemt meg for å ikke la Mehsen signere sitt navn under min artikkel og sendte en melding til henne der jeg skrev at jeg allerede hadde sendt artikkelen. Jeg ga også uttrykk for at jeg mente det det ville være best at hun selv skrev en artikkel som svar, det vil bli sterkere. En organisasjonsleder bør vise ansikt og utrykke seg klokkeklart med hensyn til de holdningene organisasjoner som Islam Net formidler til sine unge søkende muslimer. 

Personlig forstår jeg ikke at vi som samfunn tillater organisasjoner som Islam Net i Norge, den avler bare hat og vold. 

Jeg kontakter Mehsen igjen etter et par dager for å høre om hun hadde sendt tilsvar til Dagbladet. Jeg håpet på positiv tilbakemelding. Men dessverre, Mehsen svarte at Skeiv Verden ikke ville ha oppmerksomhet rundt saken. Hvorfor, spurte jeg, og Mehsen svarte: "Skeiv Verden ønsker ikke bråk!"

Så Mehsen og Skeiv Verden våget ikke å svare på artikkelen der en homofil muslim tilknyttet Islam Net uttrykte seg nådeløst og respektløs overfor meg og Mehsen selv, fordi vi er homofile og tør å leve som homofile. Jeg ble virkelig skuffet. 

Uansett, litt senere registrerte jeg også at Mehsen og Skeiv Verden sto foran Frankrikes ambassade for å støtte Islams falske og brutale verdier, de ga sin støtte til bruk av niqab og burka. Jeg skjønte ingenting, hva gjør Skeiv Verden i den demonstrasjonen, tenkte jeg?

Hvorfor prioriterer en organisasjon som Skeiv Verden å markere seg som tilhengere av særskilte klesplagg for kvinner som utvilsomt er en del av den systematiske sosiale kontrollen som blir utøvd overfor kvinner i Islams navn? Og hvorfor trekker organisasjonen seg med hensyn til å støtte meg og de homofile muslimene som tør å leve som homofile? Hvorfor valgte de å ikke skrive et svar til den Islam net-elskende homofile muslimen? Skal ikke Skeiv Verden vise vei og forsvare homofile muslimer som orker å ta et oppgjør med Islam Net og de holdninger som Quershi og islam Net forfekter?

Når Mehesen i 2017 i ulike medier har gitt uttrykk for at hun har opplevd det som ganske uproblematisk å stå frem som lesbisk og at mediene har for mye vinkling på  de negative historiene så tenker jeg på det som står i artikkelen jeg snakker om- og det jeg har vært ustatt for og tenker- hva med oss som tar kampen mot homofobien i Islam?  

Quershi forårsaker selvhat, skam og psykiske problemer hos homofile når han sier vi homofile skal la være å leve ut vår legning. Skal vi ikke reagere på det? Ingen i Skeiv Verden sa et ord, ingen i Skeiv Verden våget å svare Islam Net for å stå opp for meg som åpen homofil muslim. Jeg savner solidaritet og samhold i det homofile muslimske miljøet. Skeiv Verden er en organisasjonen ute av kontroll. Den svikter sin hovedoppgave. Jeg oppfordrer politkere og andre som gir midler til organisasjonen om å undersøke hva de gir midler til.

Jeg savner kritisk belysning av hva de skeive organisasjonen driver med.  Jeg synes det er rart at Blikk ikke var mer kritisk til demonstrasjonen foran den franske ambassaden. De dekket den jo. Hvorfor skal Skeiv Verden  demonstrere for burka?

Kaltham Alexander Lie


© 2017 Muslim i Norge. Alle rettigheter forbeholdt.
Drevet av Webnode
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang